2 دسامبر 2022- دانشمندان علوم کاربردی Klick در انتاریو، راهی برای تبدیل یک مانیتور مداوم گلوکز (CGM) به یک ابزار قدرتمند غربالگری و پیشگیری از دیابت با استفاده از هوش مصنوعی، ابداع کردند.

در یافته‌هایی که روز جمعه در کنفرانس NeurIPS در نیواورلئان ارائه شد، دانشمندان Klick نشان دادند که چگونه از یادگیری ماشینی و تنها 12 ساعت داده‌هایCGM ، برای تعیین اینکه آیا یک بیمار پیش دیابتی است یا دیابتی می توان استفاده کرد.

دکتر جوهیون جئون، دانشمند ارشد این مطالعه و محقق اصلی در علوم کاربردی Klick، گفت: ما نشان داده‌ایم که 12 ساعت نظارت می ‌تواند تفاوت بزرگی در زندگی افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، ایجاد کند، در حالی که هنوز زمان برای اصلاح مسیر وجود دارد. ما فکر می کنیم که ازCGM ها نه تنها برای نظارت بر دیابت، بلکه برای جلوگیری از آن نیز می توان استفاده نمود.

برای این مطالعه، حدود 600 بیمار سالم، پیش دیابتی یا مبتلا به دیابت نوع 2 بررسی شدند، به طور متوسط این افراد برای مدت 12 روز از دستگاه CGM استفاده کردند. دانشمندان با مقادیر قندخون آنها در طول زمان، مدل‌های یادگیری ماشینی را توسعه دادند تا ببینند آیا می‌توان از این مقادیر برای تعیین سالم بودن یک فرد یا ابتلای او به پیش دیابت یا دیابت استفاده کرد.

محققان کشف کردند که مدل 12 ساعته آنها دقت بالایی مشابه با نتایج قند خون در فواصل طولانی‌تر دارد، بطوریکه دو سوم از بیماران مبتلا به پیش دیابت را به درستی شناسایی کرد، در حالی که دقت بالایی در شناسایی بیماران سالم و مبتلایان به دیابت نوع 2 نشان داد. دکتر جئون گفت که بازه زمانی کوتاه‌تر یک گام بزرگ به جلو است، و اضافه کرد که بیشتر تحقیقات بین 10 تا 14 روز هستند و اغلب نیاز به تجزیه و تحلیل از سوی پزشکان متخصص دارند.

به گزارش CDC، پیش دیابت یک بیماری جدی است که در آن سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی است، اما هنوز به اندازه کافی بالا نیست که به عنوان دیابت نوع 2 تشخیص داده شود. تقریباً 96 میلیون بزرگسال آمریکایی - بیش از یک نفر از هر سه نفر - به پیش دیابت مبتلا هستند. بیش از 80 درصد از افراد مبتلا به پیش دیابت نمی دانند که به این بیماری مبتلا هستند.

مایکل لیبرمن، مدیر تحقیق و توسعه ی علوم کاربردی Klick، گفت: اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به دیابت زودرس از وضعیت خود آگاه نیستند و تا زمانی که توانایی کنترل سطح قند خون آنها به طور غیرقابل جبرانی آسیب نبیند، با پزشک مشورت نمی کنند. تحقیقات ما پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای کمک به انتقال بیومارکرهای دیجیتالی قندخون به موقعیتی دارد که می‌تواند به ابزاری ارزشمند برای پزشکان برای پیشگیری از دیابت قبل از شروع آن، تبدیل گردند.

این یافته‌ها جدیدترین یافته‌ها در کار این مرکز در زمینه ی دیابت است. مطالعه ی "هوموستاز به عنوان یک سیستم کنترل متناسب-انتگرال" آنها، بر اساس مدل سازی ریاضی برای تعیین برخی از تغییرات اساسی در نحوه تنظیم قند خون که می تواند باعث دیابت شود، در سال 2020 در Nature منتشر شد. آنها همچنین یافته های قبلی خود را در سال 2018 در کنفرانس بین المللی مشترک هوش مصنوعی(IJCAI)  در استکهلم، سوئد ارائه کردند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-12-scientists-hour-method-diabetes-onset.html